Sådan håndterer du manglende lønudbetaling: Dine rettigheder - Ase

Manglende løn

Der kan være flere årsager til, at din arbejdsgiver ikke udbetaler din løn til tiden. Det er dog vigtigt at bemærke, at for sen udbetaling af løn er en misligholdelse af ansættelsesforholdet. Du bør straks kontakte Ase, hvis du oplever, at din løn ikke betales til tiden.

Hvad gør jeg, hvis min løn udebliver?

Du skal skriftligt bede din arbejdsgiver om at indbetale din manglende løn. Dette kaldes et påkrav.

Det er vigtigt, at du sender dit påkrav via mail eller beder om en kvittering, hvis du sender det som brev, så du kan dokumentere, at dit påkrav er blevet modtaget.

Påkravet skal sendes hurtigst muligt. Gør i påkravet opmærksom på, at din arbejdsgiver har 5 dage til at indbetale den manglende løn.

Hvis din arbejdsgiver ikke udbetaler lønnen på trods af dit påkrav, har du ret til at ophæve ansættelsesforholdet, da der er tale om en misligholdelse af ansættelsesforholdet. Kontakt os inden for rådgivning. 


Hvis du ophæver ansættelsesforholdet
 

Hvis du vælger at ophæve dit ansættelsesforhold, er du som medarbejder berettiget til en erstatning, der typisk omfatter: 

  • Den manglende løn. 
  • Løn og pension i opsigelsesperioden (svarende til det opsigelsesvarsel, din arbejdsgiver skal give dig). 
  • Feriegodtgørelse. 
  • Andre personalegoder af økonomisk værdi, fx mobiltelefon, computer mv. 

En ophævelse af ansættelsesforholdet betyder, at du ikke skal møde på arbejde mere.  

Du skal kontakte din fagforening og din a-kasse, inden du har ophæver ansættelsesforholdet, og du skal melde dig ledig på jobcentret, hvis du ønsker at søge om dagpenge. 

Sådan søger du dagpenge

 

Du kan også vælge at sige dit arbejde op 

Hvis din arbejdsgiver ikke betaler løn, kan det også være en mulighed, at du opsiger dit arbejde med det varsel, du skal give arbejdsgiver.  

Hvis du vil sige op, skal du sørge for, at du kan dokumentere, at du har kontaktet (fx har sendt en e-mail til) din arbejdsgiver inden opsigelsen og gjort opmærksom på, at lønnen mangler, og at du vil sige op, hvis du ikke har den på din konto inden 5 hverdage.  

Kommer lønnen, er sagen i orden. Men kommer den ikke, kan du sige op med henvisning til det brev, du sendte til din arbejdsgiver. Du vil i så fald have en gyldig grund til at sige op og vil derfor ikke blive pålagt karantæne, men kan få dagpenge fra første ledige dag.  

Du bør kontakte os, inden du siger op, så vi i fagforeningen og a-kassen kan vejlede dig til at gøre det, der er bedst for dig og tjekke, om du i øvrigt har ret til dagpenge.  


Hvis du indgår en aftale med din arbejdsgiver

Hvis du ikke ønsker at opsige ansættelsesforholdet, kan du indgå en aftale med din arbejdsgiver om, at din løn udbetales på et senere fastsat tidspunkt, fx senere på måneden.

Hvis du indgår en aftale med din arbejdsgiver om, at vedkommende får lov til at vente med at udbetale din løn, skal du være opmærksom på, at du kan komme i en situation, hvor Lønmodtagernes Garantifond ikke vil dække dit krav, hvis arbejdsgiveren efterfølgende går konkurs.

Kontakt os, inden du indgår en aftale med din arbejdsgiver om henstand med din løn.

 

Læs også