Arbejdsulykke
Ulykker på arbejdspladsen kan ske pludseligt og uventet, og derfor er det vigtigt at vide, hvad du skal gøre, hvis du bliver ramt. Nogle brancher er mere udsatte end andre, men uanset om du arbejder i en højrisikobranche eller et kontormiljø, er det afgørende at være informeret og handle hurtigt.
Hvad er en arbejdsulykke?
En arbejdsulykke er en pludselig hændelse på arbejdspladsen, som forårsager fysisk eller psykisk skade. For at en hændelse kan klassificeres som en arbejdsulykke, skal følgende kriterier være opfyldt:
- Pludselig hændelse: Hændelsen skal være pludselig eller være sket inden for 5 dage. Den må altså ikke være noget, der udvikler sig over længere tid. I så fald er der tale om en erhvervssygdom. Hvis der er tale om en bagatelskade fx en mindre hudafskrabning eller lign. vil det typisk ikke kunne anses for en arbejdsulykke.
- Arbejdsmæssig sammenhæng: Ulykken skal ske i forbindelse med udførelsen af arbejde. Det betyder, at den skal ske, mens personen udfører arbejdsopgaver eller er på arbejdsstedet. Hjemmearbejde kan også være en arbejdsskade.
- Personskade: Der skal være sket en skade på personen, og denne skade kan være fysisk (fx brækkede knogler eller snitsår) eller psykisk (fx PTSD eller en belastningsreaktion).
Eksempler på arbejdsulykker kan være:
- En medarbejder falder ned fra en stige og brækker benet.
- En medarbejder skærer sig alvorligt på en maskine.
- En person får en psykisk belastning efter en voldsom hændelse på arbejdspladsen.
Få lægelig dokumentation
Kontakt lægen som det første (hvis du ikke allerede har været på skadestuen) for at få lægelig dokumentation på ulykken. Sørg for, at følgende informationer fremgår tydeligt af din lægejournal:
- At du har været udsat for en arbejdsulykke gerne også hvordan det er sket.
- At du har gener på grund af arbejdsulykken.
- Hvor på kroppen/hvilke dele af kroppen, der er skadet.
- Hvilken dato skaden er sket.
Din arbejdsgiver skal anmelde ulykken
Det er som udgangspunkt arbejdsgivers pligt at anmelde arbejdsulykken gennem Virk.dk.
Sagen lander derefter hos arbejdsskadeforsikringen. Du skal sikre dig, at du får kvittering på, at anmeldelse er sket og at arbejdsgivers forsikring behandler sagen. Dette skal komme inden for få uger fra anmeldelsen er foretaget. Har du ikke hørt noget efter et par uger, så kontakt din arbejdsgiver eller arbejdsgivers forsikring.
Læs mere om anmeldelse af arbejdsskader
Hvad gør jeg hvis min arbejdsgiver ikke vil anmelde ulykken?
Hvis din arbejdsgiver ikke vil anmelde ulykken, eller du er i tvivl om, hvorvidt den er blevet anmeldt korrekt, har du mulighed for selv at sende anmeldelsen af sted.
Kontakt os - vi hjælper dig gerne med at udfylde anmeldelsen korrekt.
Hvornår skal en arbejdsulykke anmeldes?
En arbejdsulykke skal anmeldes senest 1 år efter, at ulykken er sket. Det er også dit ansvar at sikre, at anmeldelsen er foretaget.
Hvis anmeldelsen sker efter 1 år, risikerer du, at du ikke kan at få erstatning for ulykken.
Godtgørelse eller erstatning
Arbejdsmarkedets Erhvervsstyrelse (AES) træffer afgørelse om, hvorvidt din ulykke kan anerkendes som en arbejdsulykke på baggrund af Arbejdsskadesikringsloven. Bliver ulykken anerkendt som en arbejdsulykke, vurderer Arbejdsmarkedets Erhvervssikring bl.a., om du er berettiget til at få godtgørelse for varige mén og/eller erstatning for tab af erhvervsevne.
Godtgørelse: En godtgørelse er en kompensation for ikke-økonomiske skader. Hvis du pådrager dig en varig skade, kan du være berettiget til godtgørelse for varigt mén. Ménet skal vurderes til min. 5 % for at du kan få udbetalt en godtgørelse for varigt mén.
Erstatning: Erstatning dækker et økonomisk tab som fx behandlingsudgifter, hjælpemidler eller erhvervsevnetabserstatning. Du kan som udgangspunkt få erstattet nødvendige behandlingsudgifter som fysioterapi, tandlæge, kiropraktor, psykolog og medicin. Erstatningens omfang herunder hvor længe det kan tilkendes afhænger af skadens art og omfang.
Hvis din skade bliver anerkendt som en arbejdsulykke, og du bliver tilkendt erstatning og godtgørelse, udbetales pengene til dig af din arbejdsgivers forsikringsselskab.
Behandlingsudgifter
Hvis du er kommet til skade på dit arbejde, kan du efter Arbejdsskadesikringsloven have ret til at få betalt nødvendige udgifter til:
- Behandling af din skade samt genoptræning
- Medicin
- Tandlæge
- Relevante hjælpemidler
- Fremtidige udgifter til behandling, medicin og hjælpemidler
- Transport mm.
Du skal kontakte din arbejdsgivers forsikringsselskab for at få dækket udgifterne. Det er en god ide inden du starter en behandling eller anskaffer hjælpemidler, at du kontakter arbejdsgivers forsikringsselskab for at sikre dig, at de vil give forhåndstilsagn til at dække udgifterne. Det er din arbejdsgivers forsikringsselskab, der betaler disse omkostninger, så send anmodning om forhåndstilsagn eller regningerne direkte til dem. Husk også at gemme dokumentationen for både udgifterne og behandlingsbehovet. Hvis arbejdsskadeforsikringen afslår, skal de sende sagen om udgiften til afgørelse i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Klagemuligheder
Er du ikke enig i afgørelsen, kan du klage til AES.
Få rådgivning som medlem af Ase
Som medlem af Ase kan du kontakte os for rådgivning og vejledning, hvis du har været ude for en arbejdsulykke eller en erhvervssygdom.
Er du ikke medlem og ønsker at benytte dig af vores hjælp og rådgivning, kan du nemt og hurtigt melde dig ind. Bemærk, at vi kun kan hjælpe dig i en sag, hvis skaden er sket efter, at du har meldt dig ind.