Klagemuligheder

Du har mulighed for at klage over en afgørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) om en arbejdsskade eller erhvervssygdom, hvis du ikke er enig. Få svar på, hvordan du forholder dig, hvis du ikke er enig i en afgørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Hvordan sikrer jeg mig, at afgørelsen fra AES er rigtig?

Ingen sager om arbejdsskader er ens, og hvordan en afgørelse fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) falder ud, er altid en konkret vurdering på baggrund af sagens omstændigheder.

Jo mere information AES har om din arbejdsskade, desto bedre forudsætninger har de for at foretage en grundig vurdering. Sørg derfor for, at AES har adgang til alle relevante lægelige dokumenter, og at du har beskrevet arbejdsulykken eller din erhvervssygdom så grundigt som muligt.

Ase Lønmodtager kan hjælpe dig med, hvilken information som er vigtig for, at forudsætningerne er de bedst mulige for AES.

 

Kan jeg klage over en afgørelse fra AES?

Hvis din arbejdsskade eller erhvervssygdom bliver afvist af AES, eller hvis du ikke er enig i den godtgørelse eller erstatning, du har fået tilkendt, har du mulighed for at klage. Det samme har din arbejdsgivers forsikringsselskab, hvis de ikke er enige i afgørelsen. Efter behandling i Ankestyrelsen, har du også mulighed for at indbringe din sag for domstolene.

Din arbejdsgiver har desuden mulighed for at klage over en afgørelse om anerkendelse af en arbejdsskade.

Hvis du er medlem af Ase Lønmodtager, kan du kontakte os, og vi kan rådgive dig og hjælpe med at klage og under visse betingelser, kan vi også tilbyde at indbringe din sag for domstolen.

 

Er der en klagefrist efter en afgørelse fra AES?

Når du har fået en afgørelse fra AES, har du 4 uger til at klage, hvis du ikke er tilfreds med udfaldet. Det er meget vigtigt, at du overholder fristen på 4 uger.

Genoptagelse

Du har mulighed for at få din sag genoptaget, hvis du har nye oplysninger, som er vigtige for vurderingen af den afgørelse, du ønsker genoptaget - fx hvis du oplever en forværring i din tilstand, eller der sker en ændring af din arbejdsmuligheder/-situation mv. Det er vigtigt, at du kan dokumentere forværringen eller de ændrede forhold.

De nye oplysninger skal med en vis sandsynlighed kunne ændre en tidligere afgørelse.

Der gælder forskellige regler for genoptagelse af sager alt efter, hvilken kategori din sag falder under.

Hovedkategorierne er:

  • Genoptagelse af sager, som AES tidligere har afvist (anerkendelsesspørgsmålet).
  • Genoptagelse af spørgsmålet om erstatning eller godtgørelse.
  • Genoptagelse af sager med fejl eller mangler i afgørelsen (dette kalder man forvaltningsretlig genoptagelse).

Hvis du ønsker din sag genoptaget, kan du ringe eller skrive til AES eller bruge AES’ onlineblanket. Hvis du er medlem af Ase Lønmodtager, kan du kontakte os for hjælp.

Der er forskellige frister for, hvor længe du kan bede om at få din sag genoptaget.

Hvis det er en anerkendelsesafgørelse, kan sagen genoptages indenfor 5 år fra 1. afgørelse. Hvis det handler om en erhvervssygdom, hvor din sygdom senere optages på fortegnelsen over erhvervssygdomme, vil fristen på 5 år dog ikke gælde.

Hvis det er en sag om godtgørelse eller erstatning, gælder der ikke en frist på 5 år.

Du kan læse mere om genoptagelse på borger.dk

Læs mere om dine klagemuligheder og relevante frister hos AES