Loyalitetsforpligtelse
Loyalitetsforpligtelse vil sige, at du som medarbejder har pligt til at være loyal overfor din arbejdsgiver - at du skal handle i din arbejdsgivers bedste interesse. Det gælder særligt i arbejdstiden, men også i din fritid. Du må ikke skade din arbejdsgiver ved fx at afsløre fortrolige oplysninger eller sende din arbejdsgivers kunder direkte eller indirekte til konkurrenten.
Hvad er loyalitetsforpligtelse?
Når du er ansat i en virksomhed, har du pligt til at være loyal overfor din arbejdsgiver og arbejdsplads indtil ansættelsens ophør. Forpligtelsen gælder, selvom den ikke står i din ansættelseskontrakt. Du får under ansættelsen løn mod til gengæld at gøre dit bedste for arbejdsgiver – skabe mest mulig værdi for arbejdsgiver.
Her er nogle eksempler på loyalitetsforpligtelse:
- Konkurrence: Du må ikke starte eller deltage i aktiviteter, der konkurrerer direkte med din arbejdsgiver. Hvis du fx er sælger, må du ikke starte egen virksomhed inden for samme branche og forsøge at tiltrække kunder fra din tidligere arbejdsgiver.
- Kunder og forretningsforbindelser: Du må ikke påvirke kunder eller forretningsforbindelser negativt. Især kunder er vitale for arbejdsgivers forretning, så det er vigtigt at du fx gør hvad du kan for at holde på kunder og udbygge og forbedre kundeforholdene.
- Fortrolighed: Du må ikke afsløre eller bruge fortrolige oplysninger om din virksomheds forretningshemmeligheder, kundeoplysninger, strategier eller andre følsomme data til fordel for dig selv eller andre.
- Interessekonflikter: Undgå situationer, hvor dine personlige interesser kan være i konflikt med dit ansættelsesforhold. Hvis du er indkøber, må du ikke vælge leverandører baseret på dine egne relationer eller andre forhold, der kan påvirke dine beslutninger.
- Handlinger og adfærd: Som medarbejderen skal du handle i overensstemmelse med virksomhedens politikker, procedurer og værdier, og undgå handlinger, der kan skade virksomhedens omdømme og interesser.
Hvornår og hvor gælder loyalitetsforpligtelsen?
Din pligt til at være loyal over for din arbejdsgiver gælder døgnet rundt, så længe du er ansat og får løn.
Loyalitetsforpligtelsen omfatter altså også din adfærd uden for arbejdstiden og fx på sociale medier. Fx må du ikke dele fortrolige oplysninger, videregive forretningshemmeligheder eller skrive noget, der kan skade virksomhedens ry på sociale medier eller andre steder.
Adfærd på sociale medier
Selvom du har en privat profil, kan opslag og kommentarer hurtigt spredes, fx hvis dine venner liker eller deler dem. Når du poster noget, der kan skade din arbejdsgivers omdømme, handler du illoyalt og risikerer alvorlige konsekvenser.
Vær ekstra opmærksom på, hvordan du skriver på forskellige platforme. På LinkedIn, hvor tonen er professionel, vurderes mange dine strengere end på mere private netværk som Facebook med helt egne venner. Tænk over, hvordan dine ord repræsenterer din arbejdsgiver – både online og offline, men også at dialogen kan udvikle sig.
Undersøg, om din arbejdsplads har retningslinjer for sociale medier. Brug din sunde fornuft, og følg de interne politikker, så du undgår konflikter og beskytter både din arbejdsgiver og dig selv.
Husk på at antallet af modtagere typisk er stort, og at der iblandt modtagerne, særligt på LinkedIn meget vel kan være kunder, forretningsforbindelser og kollegaer.
Efter ansættelsen slutter
Når du ikke længere er ansat - og din opsigelsesperiode er udløbet - kan visse dele af loyalitetsforpligtelsen stadig være relevant, især i forhold til at beskytte virksomhedens fortrolige oplysninger.
Det gælder fx aftalte klausuler om loyalitet efter ansættelsen er slut.
Læs mere om kunde- og konkurrenceklausuler
Formelt gælder også altid markedsføringslovens regler om fx god skik og lov om forretningshemmeligheder.
Lovene betyder fx, at du ikke må:
- gå målrettet efter din gamle arbejdsgivers kunder eller forretningsforbindelser.
- udnytte eller misbruge din særviden. Derimod må du gerne bruge dit generelle branchekendskab.
Bliver du bortvis, gælder din loyalitetsforpligtelse indtil din løn stopper. Du skal være opmærksom på, at klausuler fortsat kan gælde, også selvom arbejdsgiver ikke betaler kompensation.
Det er altså vigtigt at være opmærksom på, at din loyalitetsforpligtelse ikke ophører 100% ved afslutningen af dit ansættelsesforhold. Efter din fratræden kan handlinger som afsløring af fortrolige oplysninger eller handlinger til fordel for en konkurrerende virksomhed fortsat have juridiske og professionelle konsekvenser.
Som bestyrelsesmedlem
Hvis du er bestyrelsesmedlem, er du underlagt en bredere loyalitetsforpligtelse overfor virksomheden. Det indebærer, at du skal handle i virksomhedens interesse, undgå interessekonflikter, beskytte fortrolige oplysninger, og træffe ansvarlige beslutninger. Det er i det hele taget centrale punkter for en bestyrelses opgaver og ansvar.
Hvad sker der, hvis jeg bryder min loyalitetsforpligtelse?
Du pådrager dig erstatningsansvar, idet du ikke overholder din aftale med arbejdsgiver og risikerer i værste fald bortvisning.
A arbejde loyalt for arbejdsgiver er en central del af ansættelsesforholdet og hurtigt kan brud derfor være væsentlig misligholdelse, som berettiger arbejdsgiver til at bortvise.
Er bruddet mindre alvorligt, fx. sket ved en fejl eller misforståelse, vil du kunne forvente en advarsel eller en anden form for disciplinær foranstaltning, før din arbejdsgiver kan vælge at bortvise dig.
Der kan altså være alvorlige konsekvenser, hvis du bryder din loyalitetspligt. Har dine handlinger forårsaget økonomisk tab eller skade på virksomhedens omdømme, kan du altså risikere at blive sagsøgt af den tidligere arbejdsgiver for erstatning for tabte indtægter eller bøder.
Er du omfattet af en kunde- eller konkurrenceklausul er konsekvenserne angivet nærmere i klausulen og indeholder ofte også en bod til arbejdsgiver.
Der kan også være konsekvenser for dit professionelle omdømme, som dermed kan reducere chancerne for dine fremtidige karrieremuligheder.