Gør indtryk til online jobsamtalen - Guide til succes - Ase

10 gode råd til online-jobsamtalen

Hvis du er indkaldt til en online-jobsamtale, giver vi dig her 10 tips til, hvordan du forbereder dig til denne type samtale. 

1. Øv dig inden mødet

ØV dig i at snakke ind i en computer i stedet for direkte foran en person. Det kan tage meget af den værste nervøsitet, hvis du har prøvet det af inden selve samtalen.  


2. Tænd for dit kamera og test din mikrofon

Vær sikker på, at alt elektronik virker før dit møde. Tænd dit kamera, så modtageren kan se dig, og vær på, som du ville være til en almindelig samtale.  


3. Tænk over, hvor tæt du sidder på kameraet

Hvor meget af dig kan man se? Dit kropssprog er en stor del af det at samtale med andre. Hvis modtageren ”kun” kan se dit hoved, mister han/hun meget af dit budskab og ikke mindst din personlighed. Ryk tilbage med stolen, så det meste af din overkrop og arme kommer med på billedet. 


4. Hvilken stol sidder du på? 

Gør dig nogle overvejelser om, hvilken stol du sidder på. Er det en spisestuestol med armlæn eller en kontorstol? Med en stol uden armlæn vil du være mere tilbøjelig til at gestikulere med armene og bruge dit kropssprog, og det gør dig mere levende og mindre låst.  


5. Tænk over lyset

Et andet vigtigt element er lyset i det rum, du sidder i. Hvis du fx sidder foran et vindue, risikerer du at blive en sort silhuet. Sørg derfor for, at der enten er en god oven-belysning, eller at du har lyset mod dig. Det kan være, du skal flytte lidt rundt på dine møbler eller din belysning inden din samtale. 


6. Hvad har du stående i baggrunden? 

Tænk også over "scenen" omkring dig. Flyt vasketøjet og støvsugeren væk fra kameraets vinkel og skab noget ro. Det kan være med en enkelt plante, en reol eller lignende. 


7. Få styr på tøjvalget

Det kan virke banalt med tøjvalg, men det er en god idé at have styr på, hvad du vil have på til samtalen allerede dagen inden - også selvom samtalen er digital. For faktisk kan bluser med print, mange forskellige farver, tern eller striber, være med til at give en del uro i billedet. Tøjet kan derfor hurtigt komme til at virke forstyrrende for modtageren. Et godt valg kan i stedet være en ensfarvet skjorte, bluse, kjole, t-shirt eller lignende. 


8. Tal tydeligt og klart, og hold øjenkontakt 

Til et onlinemøde kan der være en tendens til at kigge andre steder hen end på den person, man taler med - men vær bevidst om at have øjenkontakt med din modtager, for det kan gøre en stor forskel. Det betyder, at du skal kigge ind i kameraet, mens du er i samtalen.  

Tænk også på tempoet i din stemmeføring. Har du fx en tendens til at tale for hurtigt, lavt eller mumle, er det vigtig, at du har fokus på det. Det kan nemlig hurtigt blive forstærket online. Hvis du har et headset, anbefaler vi, at du bruger det, da det kan dæmpe akustik og rumklang. 


9. Forbered dig og hav dine ting parat

Som til alle andre jobsamtaler er det vigtigt, at du har læst ansøgning og dit materiale igennem en gang til, og det kan være en god idé at have det printet ud og liggende på bordet.  

Du vil blive spurgt ind til ting i dit materiale, og så er det rart at have noget at støtte dig op af.  

Hav også gerne dine spørgsmål skrevet ned, så du er forberedt. Det får dig til at fremstå interesseret i jobbet og virke mere professionel. 


10. Det er helt okay at være nervøs

Om det er online eller fysisk, så er det altid okay at være nervøs. Sig det til arbejdsgiveren, når I starter samtalen, hvis du er meget nervøs. Det giver ham/hende mulighed for at få en fornemmelse af dig og situationen, og det vil ofte berolige dig. Husk også på, at det måske er nyt for dem at holde jobsamtaler online - så måske er de også nervøse. 

 

Læs også