Få succes med den uopfordrede ansøgning

Har du nogensinde drømt om at arbejde hos en bestemt virksomhed? Men der er ingen ledige stillinger lige nu? Så kan du tage chancen og sende en uopfordret ansøgning - det kan være din vej til drømmejobbet, selv uden en ledig stilling.

Hvad er en uopfordret ansøgning?

En uopfordret ansøgning adskiller sig fra den klassiske ansøgning ved, at du ikke skriver på baggrund af en stilling, som er slået op. Virksomheden ved altså (endnu) ikke, at de har brug for dig. Det skal din uopfordrede ansøgning fortælle dem!

Fordele ved den uopfordrede ansøgning

Fordelene ved en uopfordret ansøgning er, at du selv vælger, hvem du vil søge hos. Du vælger også selv, hvilke kompetencer du vil sætte i spil. Du kan potentielt komme i spil til stillinger i hele virksomheden, og du er ikke i konkurrence med andre jobsøgere (eller ganske få). Du udviser initiativ og handlekraft – noget alle arbejdsgivere værdsætter højt.

For virksomheden er fordelen, at de sparer tid og penge. En annoncerings- og rekrutteringsproces er både dyr og tidskrævende. De er blevet valgt af dig – så de får en ægte, oprigtigt motiveret kandidat, og hvis behovet er der, kan virksomheden slå til med det samme.


Lav research, inden du skriver ansøgningen

Når du skal i gang med at skrive en god og målrettet uopfordret ansøgning, er det vigtigt, at du kender virksomheden godt:

  • Forstå virksomhedens værdier og kultur: Besøg virksomhedens hjemmeside og læs om deres mission, vision og værdier. Følg deres sociale medier, læs nyheder eller artikler, hvor virksomheden er nævnt. Det giver dig indsigt i virksomhedens kultur og aktuelle fokusområder.
  • Brug LinkedIn til at finde ud af, om du har kontakter, eller dine kontakter har en kontakt, som arbejder i virksomheden. Måske kan du få lidt insiderviden fra dem.
  • Hvilke kompetencer søger virksomheden mest? Prøv at kigge på virksomhedens gamle jobopslag. Der kan du hurtigt få indblik i, hvilke egenskaber, kompetencer og værdier de lægger vægt på hos deres medarbejdere.
  • Identificér virksomhedens behov: Find ud af, hvilke udfordringer eller behov virksomheden har, som du kan løse. Står virksomheden over for en ekspansion, lancering af nyt produkt, udfordringer med deres kundeservice, digital transformation eller noget helt andet, hvor dine færdigheder kan være løsningen?

Hvis du er i tvivl om, hvilke udfordringer virksomheden står med, så tag udgangspunkt i noget generelt for virksomheder i samme branche.

 

Sådan skriver du din uopfordrede ansøgning

Når du har researchet virksomheden og identificeret potentielle problemstillinger, skal du vise, at du kan tilføre værdi til virksomheden. Den uopfordrede ansøgning adskiller sig fra den almindelige ansøgning ved, at det her er dig, der fortæller virksomheden, hvad deres udfordringer er.

Opbygningen af den uopfordrede ansøgning minder meget om den almindelige:

  • Skriv en fængende indledning: Start med en kort introduktion, der straks fanger modtagerens opmærksomhed og tydeligt viser, hvorfor du er interesseret i virksomheden, og hvad du kan bidrage med. Det viser, at du har gjort dit forarbejde og virkelig ønsker at være en del af virksomheden.
  • Kobling til virksomhedens arbejde: Fremhæv virksomhedens styrker, og hvordan de inspirerer dig, så du skaber du en forbindelse mellem dine interesser og virksomhedens vision eller projekter på en troværdig og ikke alt for overdreven måde. 
  • Præsentation af relevante erfaringer: Inkludér konkrete eksempler på dine tidligere præstationer og de målbare resultater, du har skabt. På den måde demonstrerer du dine kvalifikationer og dokumenterer din succes.
  • Fokus på værdi og match: Vis hvordan dine færdigheder og kompetencer kan bidrage til virksomhedens specifikke mål eller behov - du har forstået virksomhedens udfordringer og kan tilbyde konkrete løsninger, der kan bidrage til virksomhedens succes.
  • Afslutning med fremtidig kontakt: Afslut ansøgningen lidt kækt ved at udtrykke håb om en videre samtale og muligheden for at uddybe dine kvalifikationer. Det udviser entusiasme, initiativ og selvtillid – noget som alle arbejdsgivere sætter pris på.

Hold din ansøgning kort og fokuseret. En uopfordret ansøgning bør ikke være for lang; 1 side er ideelt.

Eksempel på en uopfordret ansøgning

Eksemplet nedenfor viser, hvordan du opbygger en god og effektiv uopfordret ansøgning. Brug det til inspiration eller som skabelon, når du går i gang med at skrive.

"Hej [modtagerens navn]

Jeg skriver til jer, fordi jeg er imponeret over [virksomhedens navn] innovative tilgang og resultater inden for [branche/område]. Med en interesse for [relevant område] og en solid baggrund inden for [din faglige baggrund], er jeg overbevist om, at jeg kan bidrage positivt til jeres fortsatte succes.

I mine tidligere roller har jeg [beskriv relevante erfaringer og succeser]:

[konkret eksempel], hvilket resulterede i [målbare resultater]

[konkret eksempel], hvilket resulterede i [målbare resultater]

[konkret eksempel], hvilket resulterede i [målbare resultater]

Jeg ser en god mulighed for at kunne anvende mine kompetencer hos [virksomhedens navn] for at, [hvordan du kan hjælpe med virksomhedens behov eller mål].

Jeg er især interesseret i jeres [specifikt aspekt af virksomheden, fx kultur, mission, projekter], og jeg kan bringe min [specifik kompetence eller kvalitet] til jeres team. Jeg tror på, at mit bidrag kan være med til at styrke [specifikt mål eller afdeling].

Jeg håber, at denne ansøgning har vakt jeres interesse. Jeg ser frem til muligheden for at uddybe mine kvalifikationer og fortælle mere om, hvordan jeg kan bidrage til jeres fortsatte vækst.

Med venlig hilsen

[Dit navn]"

 

Timingen for din uopfordrede ansøgning betyder alt

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at kvaliteten af din uopfordrede ansøgning ikke kan måles på, om du kommer til samtale og får et job. Selvom din uopfordrede ansøgning er fremragende, kan den blive overset, hvis virksomheden lige har afsluttet en rekrutteringsproces eller er i en økonomisk nedgangsperiode.

Timing er altså altafgørende, hvis du skal lykkes med at få et job på en uopfordret ansøgning. Når virksomhederne har ansat medarbejdere eller har haft en uopfordret ansøger til samtale, så har det i de fleste tilfælde været på grund af god timing.

Du kan bruge arkivet på Jobindex.dk til at få et overblik over, hvor meget virksomheden har søgt på det seneste. Og her kan du også hente information om, hvad virksomheden plejer at lægge vægt på i stillingsannoncerne. På den måde kan du målrette din uopfordrede ansøgning bedre.

Vælger du at ringe til virksomheden eller sende en e-mail, så husk, at du forstyrrer modtageren midt i deres arbejdsdag. Brug derfor altid den venlige tone og vær præcis i din forespørgsel.

Hvordan afleverer man en uopfordret ansøgning?

Når du skal sende en uopfordret ansøgning, er det vigtigt at vide hvem præcis, den skal sendes til - fx den afdeling du søger hos. Undlad at sende eller aflevere din ansøgning til en generel info-mail eller en tilfældig person i virksomheden.

Skriv din ansøgning direkte i e-mailen. Det er der 2 grunde til:

  1. Hvis du sender en tom eller kort mail med din ansøgning vedhæftet som fil, risikerer du, at din e-mail havner i et spamfilter og dermed aldrig bliver læst.
  2. De fleste mennesker ‘skimmer’ e-mails først og vurderer derefter, om indholdet er relevant for dem. Hvis du vedhæfter din ansøgning i en tom eller kort e-mail, kan modtageren ikke skimme indholdet. På den måde risikerer du, at hun eller han mister interessen, allerede inden du har præsenteret dig selv.

Hvis du gerne vil give modtageren mulighed for at printe en pæn udgave af din ansøgning, kan du vedhæfte den som PDF-fil sammen med dit CV – men husk stadig at skrive en god og fyldestgørende tekst i selve e-mailen.

Husk at sende dit CV sammen med din uopfordrede ansøgning. Dit CV skal du målrette med de kompetencer og erfaring, der har relevans for virksomheden.

 

Følg aktivt op på ansøgningen

Når du har sendt din ansøgning, bør du aktivt følge op på den ved at ringe eller skrive til den relevante kontaktperson i virksomheden.

Hvis det ikke lykkes i første omgang, kan det give mening at følge op på et senere tidspunkt (måske efter 2-3 måneder), da der kan ske meget i en virksomhed på kort tid, og nye muligheder kan opstå.

Mangler du hjælp til den uopfordrede ansøgning?

Som medlem af vores fagforening kan vi give dig masser af sparring og rådgivning på dine ansøgninger, så du kan forbedre dine chancer for at lande drømmejobbet.

Er du ikke medlem af Ase og ønsker at benytte dig af vores hjælp og rådgivning, kan du nemt og hurtigt melde dig ind. 

Meld dig ind i Ase

Den opfordrede ansøgning proces

Læs også