Research, inden du skriver ansøgningen
Det er vigtigt, at du læser stillingsopslaget nøje igennem og sætter dig ind i virksomheden, inden du begynder at skrive din ansøgning.
Saml viden fra hjemmeside og sociale medier
Research virksomheden på deres hjemmeside og tjek deres sociale medier. Find ud af så meget som muligt om virksomhedens strategi, markedsposition, organisationstype og kultur. Brug denne viden aktivt til at danne dig en forståelse af, hvordan det er at arbejde i virksomheden. Forsøg også at danne dig en forståelse for, hvad det er for profil og hvilke kompetencer, de søger, så du kan lægge vægt på det rigtige i din ansøgning.
Ram stillingsprofilen med de rette spørgsmål
Hvis du har mod på at ringe til virksomheden, inden du går i gang med at skrive din ansøgning, kan du hurtigt blive meget klogere på stillingsprofilen. Det kan også være medvirkende til, at virksomheden husker dig, når de modtager din ansøgning. Men det er vigtigt, at du stiller de rette spørgsmål.
Du kan bruge følgende spørgsmål som inspiration:
- Hvilke arbejdsopgaver kommer til at fylde mest?
- Er der andre opgaver, som ikke er nævnt i stillingsopslaget?
- Hvilke succeskriterier er der for stillingen, og er der mål, som skal være opnået inden for fx 6 måneder?
- Hvilke kvalifikationer er vigtigst for at opnå succes?
- Hvilke kompetencer er til stede i det team, jeg skal indgå i?
Undgå at stille spørgsmål, som allerede besvares i stillingsopslaget, med mindre svaret er mangelfuldt, og du gerne vil have det uddybet. Undgå også at stille spørgsmål om virksomheden, som kan besvares ved en simpel Google-søgning eller lignende. Det giver indtryk af, at du ikke har sat dig ind i stillingen og ikke respekterer virksomhedens tid.