"Min arbejdsgiver gik konkurs"

Mette arbejdede for Arnold Busch, da de – helt uventet for det meste af Danmark – gik konkurs. Hun havde været der i mere end 15 år, da beskeden kom, og med ét stod hun uden job og indkomst. Derfor greb hun telefonen og ringede til Ase med en knude i maven.

En overraskende positiv oplevelse

”Man tænker bare ’puha, skal jeg nu til at igennem alt det der?" Jeg havde det simpelthen så dårligt med det. Men da jeg så kom igennem til Ase … og jeg bare blev mødt med en sådan positivitet og en … hvad skal man sige … hjælpsomhed ud over alle grænser. Det var jeg forbavset over – og virkelig rørt over!”, husker Mette tilbage og fortsætter:

”Jeg har nok været medlem i Ase i hvad ... 25 år? Det har var mit første møde, og jeg var pludselig helt nervøs for, om I overhovedet kunne hjælpe mig. Altså, jeg er jo ikke selvstændig. Men hjælpe – det kunne I i hvert fald!”

Hver og én har sat sig grundigt ind i min sag og har gjort alt
for at hjælpe mig.
Mette Jensen, medlem af Ase

Mere hjælp end forventet

”Allerede efter første samtale blev jeg helt rolig og simpelthen så lettet. Der blev virkelig lyttet til mig – og sådan har det bare været hele vejen igennem, uanset hvem jeg har snakket med. Alle har været så forstående over for den situation, jeg har stået i, og jeg har følt, at hver og én har sat sig grundigt ind i min sag og har gjort alt for at hjælpe mig”, fortæller hun og uddyber:

”Der er blevet fulgt op på sagen, og hvis jeg har været i tvivl om noget, er der bare blevet ringet til mig med det samme for at få det forklaret. Michelle (Mettes jurist, red.) har sågar ringet om aftenen for at det bedre kunne passe ind i mit program. Altså, det har bare været en ren juhu-oplevelse hele vejen igennem!”.

Mange ved egentlig ikke, hvad en fagforening helt præcist kan hjælpe med. Eller hvordan. Og de mest gængse fordomme er, at man bliver mødt af lange ventetider, rigide systemer og tørre jurister, der ikke forstår ens situation. Sådan havde Mette det:

”Jeg forventede nok mest, at der var nogen, der kunne guide mig, eller altså at jeg nok bare fik et par råd. Jeg troede faktisk ikke, at det var noget, I direkte gik ind og ordnede for mig”, fortæller Mette. Hun har især været imponeret over mødet med juristerne, som hun var bange for slet ikke talte samme sprog som hende:

”De har jo bare alle været så søde og hjælpsomme – udover at være virkelig dygtige til deres job, så forstår de også én. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg forventede … men jeg har i hvert fald fået meget mere”, siger hun.

Jeg fik meget mere hjælp, end jeg havde regnet med.
Mette Jensen

Effektivitet og empati når det gælder

Når man står midt i kaos, er det vigtigt, at man mødes af ro, tilstedeværelse, empati, og en arbejdsproces, der kører så gnidningsfrit som muligt. Det fik Mette at mærke allerede efter første møde med fagforeningen. Og det overraskede hende.

”Jeg blev overrasket over effektiviteten. Det kørte bare – og samtidig var der bare intet pres på mig. Det var virkelig bare et klap på skulderen og en, ’du kan jo godt, prøv nu lige, så hjælpes vi ad’. Og det er jo det, man har brug for i den situation”, fortæller hun og afslutter:

”Jeg fik meget mere hjælp, end jeg havde regnet med. Man har måske altid den der, ’hvad får jeg egentlig ud af det?’. Og det må jeg altså bare sige – jeg har i den grad fundet ud af, hvad jeg har betalt til!”.

 

Læs også