120-dages reglen og funktionærloven - Forstå dine rettigheder

120-dages reglen

Du har måske set, at der i din ansættelseskontrakt, er et afsnit som hedder 120-dages reglen. Det betyder, at din arbejdsgiver kan opsige dig med et forkortet varsel ved sygdom. Få svar på, hvornår 120-dages reglen kan anvendes, hvordan sygedagene opgøres samt reglens undtagelser. 

Hvad er 120-dages reglen?

120-dages reglen betyder, at din arbejdsgiver kan opsige dig med et kortere varsel, hvis du som funktionær har været syg i mindst 120 kalenderdage inden for en periode på 12 måneder.

Hvis du normalt ville være berettiget til et opsigelsesvarsel på fx 5 måneder, har din arbejdsgiver ret til at opsige dig med en måneds varsel hvis 120-dages reglen bliver taget i brug. 

De 120 sygedage behøver ikke at ligge i forlængelse af hinanden. Med undtagelse af graviditetsbetinget sygdom, tæller al sygdom inden for en periode af 12 måneder med i opgørelsen. 

Det korte opsigelsesvarsel gælder, uanset hvor længe du har været ansat. 


Hvornår kan 120-dages reglen anvendes?

120-dages reglen kun gælder, hvis det er aftalt skriftligt i din ansættelseskontrakt, og din arbejdsgiver skal opsige dig i umiddelbar tilknytning til udløbet af de 120 sygedage, og mens du stadig er syg. 

Det er din arbejdsgiver, der skal kunne bevise, at betingelserne for at tage 120-dages reglen i brug er overholdt. Det betyder helt konkret, at din arbejdsgiver skal kunne dokumentere dit sygefravær. 


Hvordan opgør jeg de 120 sygedage?

Hvis du er sygemeldt, er det en god idé at lave en opgørelse over dine sygedage. Bliver du opsagt, kan du lave en indsigelse, hvis din opgørelse viser, at du ikke har haft 120 sygedage. 

Hvordan de 120 dage tælles op, afhænger af om der er tale om en fuldtidssygemelding eller en deltidssygemelding. 


Hvis du er fuldtidssygemeldt

Hvis du er fuldtidssygemeldt, tæller alle sygedage med, inklusiv arbejdsfrie dage såsom helligdage og weekender. Det gælder dog kun, hvis du er fuldtidssyg på begge sider af den eller de arbejdsfrie dage. Du skal altså være syg hele fredag og hele mandag, for at weekenden må indgå i optællingen af de 120 dage. Hvis du fx kun er syg fredag, men ikke mandag, må weekenden ikke indgå i opgørelsen. 

Hvis du er syg en hel dag, tælles den med som en hel dag. Det gælder uanset, hvor mange timer du skulle have arbejdet den pågældende dag. En sygedag, hvor du slet ikke møder på arbejde, tælles altså med som en hel dag. 

Går du hjem fra arbejde på grund af sygdom, skal kun den faktiske fraværstid indgå i optællingen. De timer du har været på arbejde, inden du gik syg hjem, tæller altså ikke med i opgørelsen af de 120 dage. 


Hvis du er deltidssygemeldt

Er du deltidssygemeldt, indgår kun dit faktiske fravær på arbejdsdage i optællingen af de 120 sygedage. En delvis sygemelding tælles i timer, som derefter omregnes til hele arbejdsdage. 

Modsat en fuldtidssygemelding, skal du ikke tælle fravær på weekender, helligdage eller arbejdsfrie dage med i din opgørelse.


Betingelser for anvendelse af 120-dages reglen

Din arbejdsgiver har bevisbyrden for at betingelserne for anvendelsen af 120-dages reglen - det betyder, at din arbejdsgiver skal kunne dokumentere sygefraværet.

En god idé uanset og du er del- eller fuldtidssygemeldt, kan være at selv lave en opgørelse over dine sygedage, så det er muligt for dig at lave en eventuel indsigelse i tilfælde af opsigelse på baggrund af reglen.


Tæller alle typer af sygefravær?

Nedenstående er eksempler af sygdom, som ikke må tælles med i anvendelsen af 120-dages reglen: 

  • Graviditetsbetinget fravær.
  • Handicaprelateret sygefravær.
  • Delvise sygedage tæller med i opgørelsen, men kun de timer hvor du faktisk er sygemeldt.


Er du opsagt efter 120-dages reglen?

Som medlem af Ase, kan du kontakte os for rådgivning om din situation og dine rettigheder, hvis du er blevet opsagt med baggrund i 120-dages reglen.

Er du ikke medlem af Ase, og ønsker du hjælp og rådgivning vedrørende opsigelse, kan du nemt og hurtigt melde dig ind. 

Meld dig ind i Ase

 

Læs også