Sådan klarer du 2. jobsamtale
Hvis du er blevet indkaldt til 2. samtale i ansættelsesprocessen, betyder det, at virksomheden kan se dig i stillingen. Oftest bliver kun 2-3 ud af alle kandidater indkaldt til 2. samtale, så du er et stort skridt tættere på at lande jobbet. Nu skal du gøre det sidste fremragende indtryk, så virksomheden bare må ansætte dig.
Hvad sker der til 2. jobsamtale?
Til 2. jobsamtale går arbejdsgiveren ofte mere i dybden med mere specifikke spørgsmål for at få en klarere forståelse af dig som person og din faglige profil. Her vil de ikke kun vurdere dine kvalifikationer, men også din personlighed, og hvordan du passer ind i teamet og virksomheden.
Ofte vil de stille mere åbne spørgsmål, som giver dig mulighed for at komme på banen. Det kan fx være:
- Hvordan vil du bringe dine kompetencer i spil og løse virksomhedens problemstillinger? De vil gerne høre om, hvordan dine færdigheder kan anvendes på konkrete udfordringer, virksomheden står over for. Her har du mulighed for at demonstrere din evne til at tænke strategisk og kreativt omkring dine opgaver.
- Er du en teamplayer? Arbejdsgiveren vil vurdere, hvordan du arbejder sammen med andre. De kan fx spørge om eksempler på tidligere teamwork, hvordan du håndterer konflikter, og hvordan du bidrager til en positiv arbejdsatmosfære.
- Er du initiativrig? De vil forstå, om du tager initiativ til at løse problemer, forbedre processer eller komme med nye idéer. Inddrag gerne eksempler på, hvordan du tidligere har taget initiativ.
- Er du detaljeorienteret? Hvorvidt du er grundig og omhyggelig i dit arbejde, kan være nyttigt at vide, hvis det fx er en rolle, hvor nøjagtighed er afgørende; men det kan også give et godt indblik i, hvordan du arbejder og griber dine opgaver an.
Sådan forbereder du dig til 2. samtale
Det er vigtigt at minde dig selv om, at det ikke kun er dig, der er til 2. samtale - du interviewer lige så meget virksomheden, som de interviewer dig. 2. samtale giver nemlig også dig mulighed for at vurdere, om stillingen og virksomheden virkelig passer til dine karrieremål og værdier.
Inden samtalen er det derfor en god idé at overveje følgende:
- Er du stadig interesseret i dette job?
- Er der noget, du mangler at få svar på?
- Er der noget, du ikke fik fortalt eller spurgt om til den første samtale?
- Var dit førstehåndsindtryk af virksomheden godt?
- Er der noget, du vil gøre eller sige anderledes til den anden samtale?
- Er der noget, du mangler at fortælle eller uddybe om dig selv?
- Hvilke udfordringer kan der være for dig i dette job?
Brug så 2. jobsamtale på at få afklaret de tvivlsspørgsmål, du måske har omkring jobbet, teamet eller virksomhedskulturen. Spørg ind til virksomhedens forventninger, muligheder for faglig udvikling og hvordan teamet samarbejder.
Det vil hjælpe dig med at få en fornemmelse af, om jobbet er det rette for dig, og om det virkelig kan blive dit drømmejob.
- Hvordan er jeres team opbygget, og hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for jer?
- Hvilken on-boarding og uddannelse tilbyder I jeres fremtidige medarbejdere?
- Hvilke egenskaber mangler der i jeres team, som I håber en ny (...) kan bidrage med?
- Hvilke målsætninger bliver performance evalueret på i denne rolle?
- Hvilke succeskriterier er der i jobbet?
- Hvem refererer jeg til i denne stilling?
- Er der mulighed for hjemmearbejde?
- Hvilke forskellige opgaver vil jeg som (...) sidde med?
- Hvad er den største udfordring i jobbet som (...)?
- Hvorfor er stillingen ledig?
- Hvornår kan jeg forvente at høre tilbage vedrørende samtalen?
Hvis du bliver bedt om at tage en personlighedstest
Noget, der adskiller den første samtale fra den anden er, at du kan blive bedt om at tage en færdighedstest eller personlighedstest. Testen kræver lidt forberedelse, fordi den ofte indeholder flere forskellige udsagn, som du skal svare på. Du vil typisk modtage testen på mail, så du kan gennemføre den hjemme inden samtalen.
Det er vigtigt, at du svarer ærligt på spørgsmålene, fordi testen er med til at afdække din personlighed, og hvordan du vil passe ind i teamet. Personlighedstesten er dog ikke altafgørende for, om du bliver ansat eller ej, da der hverken er nogle rigtige eller forkerte svar.
Hvis du bliver bedt om at forberede en case
Du kan også blive bedt om at forberede en case, som du skal præsentere til din 2. jobsamtale. Virksomheden bruger casen til at se, hvordan du griber en bestemt opgave an. Det kan også være med til at forberede dig på en af de mange opgaver, du vil kunne møde i lige præcis denne stilling.
Der er ingen grund til at frygte hverken personlighedstest eller case. Begge dele er blot for at få et overordnet indblik i, hvordan du er som person. Resultaterne af testen og casen kan også bruges til at starte en uddybende dialog, hvor dig og virksomheden har mulighed for at lære hinanden bedre at kende.
Læs mere om brugen af cases til jobsamtalen
Nervøs? Sådan får du styr på nerverne inden jobsamtalen
Lyt også til vores podcast om, hvordan du tackler nervøsitet inden jobsamtalen:
Få hjælp og rådgivning hos Ase
Har du brug for hjælp og rådgivning til både 1. og 2. samtale, kan du som medlem kontakte os for dybdegående rådgivning hos en af vores dygtige konsulenter. Du kan også året rundt komme på gratis onlinekurser med fokus på jobsøgning eller lytte til vores podcasts.
Er du endnu ikke medlem og ønsker råd og sparring i forbindelse med en jobsamtale, dit cv eller ansøgning, kan du nemt og hurtigt melde dig ind.