Sådan aktiverer du din Ase lønsikring

Aktivering af Ase lønsikring

Din ansøgning om udbetaling af lønsikring sker automatisk, når du søger om dagpenge. Derfor skal du ikke gøre andet end at melde dig ledig.

Hvornår får jeg udbetalt lønsikringen? 

Lønsikringen udbetales hver måned på samme tid som dagpengene. 


Hvordan ændrer jeg min lønsikring? 

Hvis du vil forhøje din månedlige udbetaling eller forlænge udbetalingsperioden, skal du på ændringstidspunktet være i et fast ansættelsesforhold på minimum 25 timer i ugen eller drive selvstændig virksomhed – og du må ikke kende til evt. forestående ledighed. 

Kontakt os på 7013 3013, hvis du vil ændre i din lønsikring. 

Du skal være opmærksom på, at hvis du ændrer i din lønsikring, så starter en ny kvalifikationsperiode. 

Har det betydning for min lønsikring, hvis jeg bliver syg under ledighed?

Lønsikringen dækker ved sygdom, herunder graviditetsbetinget sygdom, hvis: 

  • du bliver syg ved overgangen til ledighed (i din opsigelsesperiode). 
  • du bliver syg, mens du er ledig og får udbetalinger af lønsikring. 
  • din tilstand er bekræftet af en læge eller speciallæge. 
  • du er ledig og berettiget til sygedagpenge, barselsdagpenge eller jobafklaringsforløb med udbetaling af ressourceforløbsydelse. 

Lønsikringen dækker ikke ved sygdom, hvis: 

  • det er en sygdom, som du har opsøgt læge for indenfor de seneste 12 måneder forud for tegning af forsikringen. 

En sygdomsperiode med kortere varighed end 14 dage, påvirker ikke din udbetaling af din lønsikring. 

Hvordan får jeg adgang til psykologhjælpen i min lønsikring?

Din lønsikring dækker op til 10 timers konsultation hos en psykolog, hvis du bliver ufrivilligt ledig eller må lukke din virksomhed, og det medfører en akut psykisk krise hos dig. 

Hvis du får brug for psykologhjælp, skal du kontakte os, inden du starter behandlingen. Sammen finder vi den rette psykolog til dig. 

Du skal være startet i behandling senest 3 måneder efter hændelsen fandt sted og være afsluttet inden for 12 måneder. 

Hvordan benytter jeg Tryg Lægehotline i min lønsikring?

Du kan frit bruge lægehotlinen gennem Tryg, Tryg Lægehotline, hvis du, eller en i din husstand, får behov for akut lægehjælp, og jeres egen læge har lukket. 

Lægehotlinen har åbent: 

  • Hverdage fra kl. 8.00 - 22.00 
  • Lørdage, søndage og helligdage fra kl. 09.00 - 17.00 

Med lægehotlinen kan I have videokonsultation med en læge: 

  1. Hent appen ‘Tryg Lægehotline’ til din mobil eller tablet i AppStore eller Google Play. 
  2. Log ind med MitID 
  3. Du får kontakt med en læge 

Benyt Tryg Lægehotline via din computer

Hvad går et personligt sparringsforløb ud på?

Et personligt sparringsforløb er til dig, som er ledig eller i en opsagt stilling. Sammen med en karrierekonsulent skræddersyr I et forløb, der får dig godt videre i din karriere, fx gennem kompetenceafklaring, feedback på dit CV og ansøgninger, friske øjne på nye mulige karriereveje eller forberedelser til din jobsamtale. Forløbet kan startes op allerede i din opsigelsesperiode. 

Hvis du har tegnet Lønsikring Udvidet eller Lønsikring Super, er det en forudsætning for udbetaling af lønsikring, at du deltager aktivt i dit personlige sparringsforløb. 

Det er vigtigt, at du læser dine forsikringsbetingelser grundigt, da det er dem, der er gældende for, hvordan du er dækket af denne forsikring.