Hvordan starter man en ansøgning? - Få tips og gode råd - Ase

Skriv en god og målrettet indledning i din ansøgning

Når du browser på internettet, er der nogle artikler, som fanger dit øje og får fingrene til at kilde – du må bare trykke ‘læs mere’. På samme måde skal du også starte din ansøgning med en stærk indledning, der fanger arbejdsgiveren og fastholder opmærksomheden til sidste punktum. 

Sådan skriver du en god og målrettet indledning

Start med at skrive nogle nøgleord fra stillingsopslaget ned. Det kan være en opgavebeskrivelse, du ser dig selv i, eller et resultatmål for stillingen, der motiverer dig.

Brug nøgleordene til at reflektere over:

  1. Hvorfor er du interesseret i stillingen?
  2. Hvorfor skal virksomheden ansætte lige præcis dig?

Skriv dine refleksioner ned. De danner nemlig ‘skelettet’ eller rammen for din indledning. Byg herefter indledningen op omkring det, du har skrevet ned. På den måde sikrer du, at indledningen er målrettet og præcist beskriver, hvorfor du er den bedste kandidat til netop denne stilling.

 

3 eksempler på en god indledning til din ansøgning

Her får du 3 konkrete eksempler på gode måder at indlede din ansøgning på.

1. Brug din jobtitel og største bedrifter

Sæt drømmene om store resultater i gang hos arbejdsgiveren med en indledning, der synliggør de gode resultater, du tidligere har skabt:

"I min tidligere stilling som marketingchef i en global virksomhed fik jeg vendt en truende konkurs til et solidt overskud ved at re-brande virksomheden. I kan derfor regne med, at jeg vil ..." 

Når du afslutter sætningen med at pege fremad i forhold til, hvad arbejdsgiveren kan forvente af dig - frem for blot at nævnte, hvad du har gjort - vil indledningen helt sikkert fastholde arbejdsgiveren og gøre hende eller ham nysgerrig efter, hvilke resultater du kan skabe for dem. 

2. Lav en kobling mellem stillingsbeskrivelsen og dine kompetencer

Byg din indledning på specifikke færdigheder, som er nævnt i stillingsbeskrivelsen. På den måde viser du lynhurtigt, at du kan det, som virksomheden efterspørger:

"At designe og udvikle produkter og lede projekter fra idégenerering til marked er ikke kun min passion, men også nogle af mine spidskompetencer."

Her slår indledningen på dine specifikke færdigheder som ‘design’, ‘produktudvikling’ og ‘projektledelse’ og viser på den måde, hvordan du er oplagt til stillingen.

 

3. Vis med det samme, at de ikke kan undvære dig

Hvis du er oplagt til stillingen og har bredere kompetencer, som stillingsopslaget ikke direkte nævner, så bring dem i spil og vis arbejdsgiveren, hvorfor de ikke kan undvære dig:

"I de sidste 10 år har jeg som projektspecialist haft fokus på at levere værdi til mine kunder og samarbejdspartnere. Jeg har udarbejdet bæredygtige strategier og handleplaner, og jeg har haft ansvaret for både medarbejdere, processer og teknologiudvikling."

I denne indledning konkretiserer du, hvordan du har ‘leveret værdi’ med dine gode, brede kompetencer inden for ‘personaleansvar’, ‘teknologiudvikling’ og ‘udvikling af strategier’. Det hjælper arbejdsgiveren med at se værdien af det, du kan, selvom dine kompetencer måske ikke er specifikt nævnt i stillingsopslaget.

Husk også, at den potentielle arbejdsgiver ikke skal være i tvivl om, at du har styr på, hvad de har efterspurgt i annoncen. Skriver du for meget om alt muligt andet, kan han eller hun tænke, at du ikke har læst, hvad de skriver, eller at du i virkeligheden hellere vil et andet job, hvor de andre ting, du nævner, indgår. 

Husk de formelle krav

Der kan være nogle helt specifikke og formelle krav beskrevet i stillingsopslaget, som du skal opfylde, fx ‘min. 5 års erfaring inden for X’, ‘ekspert i IT-programmet Y’ eller ‘certificeret inden for Z’. Kan du opfylde dem? Så skriv det som noget af det første i din indledning: 

“At designe og udvikle produkter og lede projekter fra idégenerering til marked er ikke kun min passion, men også nogle af mine spidskompetencer. Med mere end 5 års erfaring inden for UX-design har jeg opbygget en solid forståelse for brugernes behov og evnen til at omsætte komplekse problemstillinger til intuitive og æstetisk tiltalende løsninger.” 

Det vigtigste ved indledningen er, at du gør din kommende arbejdsgiver opmærksom på 2 ting: 

  • At du er kvalificeret til stillingen.
  • At du er interessant både fagligt og personligt.

Match sprogtonen

Læg mærke til, hvordan stillingsannoncen er formuleret og match så vidt muligt sprogtonen. Hvis jobopslaget er skrevet i en frisk tone med et glimt i øjet, så skal du ikke være alt for formel. Er opslaget derimod meget formelt i tonen, er det en god idé at matche det. 

Undgå unødvendig fylde

Sørg for, at din indledning er spændende at læse og ikke bliver for kompliceret. Du har rig mulighed for at uddybe indholdet i indledningen i resten af ansøgningen. 

Undgå denne fejl i din indledning  

Din indledning skal fungere som krogen, der fastholder arbejdsgiverens interesse for dig. At skrive ‘stillingen lyder spændende’ er uden betydning for arbejdsgiveren – hun eller han er interesseret i, om du kan løse de opgaver, virksomheden har brug for. Undgå derfor denne fejl i din indledning: 

"Jeg hedder Martin og er 32 år gammel. Jeg bor i Odense, hvor jeg læste en bachelor i International Virksomhedskommunikation. Jeg blev opmærksom på jeres jobopslag på Jobindex og synes, det lød som nogle spændende opgaver. Jeg er god til at kommunikere og har oparbejdet mange brede kompetencer inden for virksomhedens internationale kontekst.” 

Her bruger ansøgeren meget plads på at fortælle fakta om sig selv, som i stedet burde fremgå af CV’et (navn, alder og uddannelse). Samtidigt demonstrerer ansøgeren ikke, hvordan han kan løse de specifikke problemstillinger, virksomheden skal have løst - at han har ‘mange brede kompetencer inden for X’ er for ukonkret. 

Arbejdsgiveren vil gerne vide: Hvad kan du helt præcist? Og hvordan vil du bringe dine kompetencer i spil? Hvis det ikke er tydeligt, er der stor sandsynlighed for, at din ansøgning ikke bliver læst. 

Vis derfor med det samme, at du både har sat dig ind i stillingen, men også hvad du kan: 

“Jeg er en erfaren kommunikatør med mere end 7 års erfaring inden for udvikling af internationale kommunikationsstrategier og koordinering af globale marketingkampagner. Gennem min karriere har jeg samarbejdet med interessenter på tværs af kulturer og tidszoner, og jeg skaber selvsikkert de klare og engagerende budskaber, der når ud til en bred international målgruppe.” 

Nu er det konkret for arbejdsgiveren, hvad du kan – og hvilke tidligere erfaringer du har, som kan skabe værdi i de opgaver, der skal løses. 

Få hjælp til din ansøgning

Kontakt os for rådgivning og sparring af vores dygtige konsulenter. Vi hjælper gerne vores medlemmer med at læse CV og ansøgninger igennem og rådgiver både før og efter jobsamtaler. 

Er du ikke medlem af Ase og ønsker vores hjælp og rådgivning, kan du nemt og hurtigt melde dig ind.

Meld dig ind i Ase

 

Læs også